استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

موسسه بیان معنوی

درباره وبلاگ

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا / پروردگارا مرا در هرکار صادقانه واردکن وصادقانه خارج نما وازسوی خود سلطان ویاوری برای ماقرار ده.
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی / پروردگارا سینه ی مرا گشاده دار و کار مرا بر من آسان گردان و گره از زبانم بگشای تا سخنان مرا بفهمند.
-------------------------------------------
به امیدآنکه مقدمه سازان ظهورحضرتش باشیم
-------------------------------------------
لطفا در معرفی این وبلاگ به دوستان همت کنید.
شهید علمدار :
برای بهترین دوستانتان آرزوی شهادت کنید.
----------------------------------------------
لطفا با وضو معارف اهل بیت را مرور کنید.
-------------------------------------------

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

يكشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ب.ظ

۳

هدیه ی نوروز 93 - ترجمه زیبای مناجات خمسه عشره

يكشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ب.ظ

مناجات التائبین

خدایا خطا و گناهان لباس خواری و ذلت مرا پوشانیده - و دوری از تو جامه عجز و بینوایی بر تنم انداخته - و جنایت بزرگ هوای نفس پرستی مرا دل مرده ساخته - تو ای خدا از رجوع به لطف و کرمت باز این مرده دلم را زنده گردان - ای مقصد و مقصود و مطلوب و آرزوی من قسم به عزتت که من کسی که گناهانم را ببخشد غیرتو نمیدانم و آنکه در هم شکستگیهای امورم را جبران کند جز تو نمیبینم - من به آه و ناله و کمال خضوع و به درگاهت آمده ام - و به خواری و مذلت به سویت رو آورده ام - پس اگرم تو از در برانی دیگر به که رو آرم - و اگرم تو رد کنی از حضورت پس به که پناه ببرم - پس آه از تاسف و حسرت خجلت و افتضاح من - و وای از اندوه و غم مصائب و کردار زشت من

خدایا سایه ی ابر رحمتت را بر سر گناهان سوزان من بینداز و باران لطف و محبتت را بر عیوب و پلیدیهای اعمالم بباران خدایا آیا بنده ی گریخته به جایی جز به درگاه مولایش رجوع تواند کرد - یا از خشم و غضب مولایش غیر او احدی حمایتش تواند نمود

خدایا اگر پشیمانی از گناه توبه است قسم به عزتت که من از پشیمانم - و اگر استغفار و طلب آمرزش کردن موجب محو گناه است به لطفت من از آمرزش طلبانم ترا سزد که بر ما عناب کنی تا باز (به لطف ایی و) خشنود گردی

خدایا قسم به قدرتت بر من که توبه ام بپذیر و به حلمت بر عصیانم که از من درگذر و به علمت به احوالم که با من به رفق و محبت نظر فرما

خدایا تویی که دری از عفو و بخششت بروی بندگان باز کردی و نامش توبه نهادی و در کتابت فرمودی (ای بندگان به درگاه من به توبه با حقیقت) باز آیید (تا از گناهانتان در گذرم) پس عذر آنکه از این درگاه (به روی گناهکاران) باز کردی غافل است چه خواهد بود؟

ای خدا اگر گناه از من زشت است عفو از تو زیباست ای خدا - من اولین بنده ای نیستم که گناه کرده از او درگذشتی و به درگاه کرمت آمد و به او احسان کردی (بسیار چون من گنهکاران را بخشیده ای و به آنها جود و کرم فرمودی ) ای دادرس پریشان دلان - ای برطرف سازنده ی غم و رنج و زیان ای بزرگ احسان -  ای آگاه از سر بندگان - ای  نیکو پرده پوش بر گناهان - جود و رحمت نامنتهای ترا به سوی تو شفیع می گردانم - و به جناب تو در مهربانیت نزد تو توسل میجویم - پس دعایم مستجاب کن و از امیدی که به لطف تو دارم محرومم نگردان - و توبه ام قبول فرما و خطاهایم بکرم و رحمتت محو گردان ای مهربانترین مهربانان عالم.

===============================================

مناجات شاکین

خدایا به تو شکایت (می)کنم از نفس زشتم که مرا بسیار به بدیها وا میدارد - و به هر خطا سبقت میگیرد - و به معصیتت بسیار حریص است - و مرا به معرض خشم و غضب می افکند - و مرا دائم به راه هلاکت میکشاند - و نزد توام خوارترین هلاک شدگان خواهد این نفس زشت طفره و تعللش در طاعت بسیار - حرص آن به دنیا دراز است - اگر شری به او روی آورد جزع و بی تابی نموده - و اگر خیری به او رسد منع احسان میکند بسیار - و مایل به لهو و لعب (دنیا) است - و پر غفلت و فراموشی (از آخرت) - به سرعت مرا به مهالک و خطرات می کشاند و توبه ام را به وعده و تاخیر می افکند خدایا به سوی تو شکایت می کنم از دشمنی نفس که مرا گمراه میکند - و از شیطانی که مرا به راه باطل می کشد - و سینه ام را پر از وسوسه و خیالات فاسده می گرداند - و اوهام او بر دلم احاطه میکند تا به هوا پرستیم مدد کرده و حب دنیا را بر من جلوه میدهد و میان من و طاعت و مقام قربت جدایی می افکند  - خدایا به تو شکایت میکنم از دلی سخت که به دست وسوسه بگردد - و زنگار خود سری و خوی زشت در پوشد - و از چشمی که از خوف تو اشک (شوق) نریزد - و به هر چه خوشش آید نظر اندازد خدایا مرا قوه و قدرتی جز به توانایی تو نیست - و راه نجاتی از الام و ناگواریهای دنیا جز به حفظ تو ندارم - به حکمت بالغه و مشیت نافذه ات که مرا جز به معرض جود و احسانت در نیاری و آماج تیر بلا و فتنه نگردانی و مرا بر دشمنان نصرت فرما - و بر رسوایی و عیوبم پرده درکش - و از بلاها حفظ کن - و از گناهان نگاهدار - به حق رافت و رحمتت ای رحیم ترین رحم کنندگان.

====================================================

مناجات خائفین

خدایا آیا باور کنم که بعداز ایمان - که تو باز مرا عذاب میکنی - یا بعداز دوستی تو باز مرا از خود دور گردانی - یا با انکه به لطف و رحمتت (نامنتهایت) چشم امید دارم باز محرومم سازی - یا با آنکه به عفوت پناه آوردم باز مرا تسلیم عقاب خواهی کرد ؟ حاشا از ذات بزرگوار کریمت که ناامیدم گردانی - ای کاش می دانستم که مرا مادرم برای بدبختی زاییده یا برای رنج پرورش داده کاش نمی زایید و نمی پرورید - و ای کاش میدانستم که مرا از اهل سعادت مقرر داشته ای - و برای مقام قرب و جوارت مخصوص گردانیده ای تا دلم شاد و دیده ام روشن و قلبم آرام میگردد

ای خدا آیا روی آنان که پیش عظمتت به خاک افتادند سیاه میگردانی ؟ یا زیان آنان که بر مجد و بزرگواریت ثنا گفتند لال میسازی ؟! یا دلهایی که در پرده های آن عشق و محبت تو پنهانست سیاه و تاریک میگردانی - یا آن گوشهایی که به شنیدن ذکر تو لذت برند کر خواهی نمود ؟ یا آن دستهایی که به آرزو و امیدواری به درگاه کرمت بلند کردند به غل و زنجیر خواهی بست ؟ یا بدنهایی را که در راه طاعتت رنج برده و بجهد و کوشش در عبادتت لاغر شدند عذاب خواهی کرد ؟ یا آن پاهایی که سعی در رد بندگیت کردند عذاب میکنی (هرگز نخواهی کرد) خدایا درهای رحمتت را به روی بندگان موحدت مبند و مشتاقانت را از مشاهده ی جمالت و حجاب محرومی میفکن

- خدایا آن جان را که عزت توحید بخشید چگونه باز خوار و ذلیل هجرانت خواهی کرد - و دلی را که در کمند عشق و محبت بربستی چگونه در آتش قهرت میسوزانی

- خدایا مرا از خشم و غضبت که بسیار سخت است در پناه خود گیر

ای پر محبت و رافت ای احسان کننده بندگان ای بخشنده ای مهربان ای جبران کننده ایی قهر کننده ای آمرزنده ای پرده پوش و عیوب خلق به حق رحمت بینهایتت که مرا از آتش عذابت نجات بخش و از رسوایی و ننگ محفوظ دار در روزی که نیکان از بدان جدا میشوند و هنگام مقامات و حالات فرا میرسد و عقبات هول انگیز پدیدار میشود و نیکوکاران به مقام قرب و عنایت رسند و بدکاران دور از لطف و رحمتت گردند و همه به کیفر (نیک و بد) اعمالشان کاملا میرسند و به هیچ کس ستمی نخواهد شد.

===============================================

مناجات الراجین

ای خدایی که هرگاه بنده ای از او سوال کند عطا خواهد کرد - و هرگاه امیدی به او داشته باشد به امیدش میرساند - و هرگاه بنده ی به او رو آورد مقربش میگرداند - و هر گاه علنا معصیتش کند به گناهش پرده کشد و بپوشاند - و هر گاه بنده ای بر او توکل کند امورش را کفایت کند

ای خدا آن کیست که وارد بر تو شد و درخواست مهمانی کرد و تو مهمان نوازی نکردی؟ و آن کیست که به امید عطای تو به درگاهت فرو آمد و محرومش ساختی ؟! آیا نیکو است که من از درگاهت محروم برگردم در صورتی که من مولایی که به لطف و ا حسان معروف باشد جز تو نمی شناسم؟ چگونه به غیر تو امید داشته باشم در صورتی که هر خیر و نیکویی به دست تست و چگونه آرزومند جز تو باشم در حالی که ملک آفرینش و حکم و فرمان بر خلق مخصوص تست آیا از تو قطع امید کنم در صورتی که از تو درخواست نکرده از فضل و کرمت به من احسانها کردی - یا تو مرا به گدایی مثل خودم محتاج میکنی؟ در حالی که  به رشته ی لطف تو چنگ زده ام

ای خدایی که ارادتمندان به رحمت تو سعادت یافتند و آمرزش طلبان از انتقام تو رنج و سختی ندیدند ای خدا چگونه ترا فراموش کنم در صورتی که تو همیشه مرا در نظر داری و چگونه از تو غافل گردم در صورتی که او پیوسته مراقب حالم هستی ای خدا من به ذیل عنایت و لطفت دست دراز کرده ام و برای نیل به عطا و کرمت دامن آرزویم را باز نموده ام پس خدایا توحیدت (از شرکت ظاهر و باطن) خالص گردان و یکی از بندگان خاص خود قرار ده ای خدایی که هر کس به هر جا بگریزد به سوی او پناه برد و هر که هر چه بخواهد از درگاه او امیدوار است - ای بهترین کسی که به او امید توان داشت - ای کریمترین کسی که از او درخواست توان کرد - ای خدایی که سائل را از درگاهش محروم نمیسازد و آرزومند را مایوس نمیکند - ای خدایی که درگاهش بروی سائلان باز و حجابش را بروی امیدواران برانداخته است ای خدا به کرمت درخواست دارم که بر من منت گذاری و از عطایت که چشمم را روشن کند کرم فرمایی و از امیدی که به تو دارم دلم مطمئن سازی و یقینی که رنج و مصائب دنیا را بر من آسان کند و از چشم بصیرتم پرده های جهل و غفلت براندازد به من عطا کنی به حق رحمت بی پایانت ای مهربانترین مهربانان.

=======================================

مناجات الراغبین

معبودا اگر توشه ام در سفر بدرگاهت کم است ولی خوش بینم به توکل بر تو - و اگر جرمم مرا از عقوبتت میترساند، امیدم به کرمت مرا نوید ایمنی از انتقامت میبخشد - و اگر گناهم مرا به معرض عقابت می آورد وثوق و اطمینانم به ثوابت اشاره میکند - و اگر غفلت مرا از مهیای لقای تو بودن بخواب انداخته، ایمان و معرفتم به لطف و کرمت متذکر و آگاهمم میسازد، - و اگر افراط جرم و عصیان و سرکشی و طغیانم مرا به وحشت و اضطراب انداخته هر آینه بشارت مغفرت و خشنودیت آرام خاطرم می بخشد

ای خدا از تو درخواست میکنم به اشراق جمال و انوار ذات بی مثالت و التماس میکنم به عواطف مهربانی و لطائف احسانت که امیدهایی که به تو دارم از اکرام بزرگ و انعام نیکویت در مقام قرب و جوارت محققا عطا فرمایی و به مشاهده حسن و جمالت مرا بهره مند گردانی

و اینک من خود را در معرض نسیم عنایت و لطافت درآورده و تقاضای باران جود و رحمتت می نمایم و از غضب تو به سوی لطفت می گریزم و از تو به سوی تو گریزانم و امید آنچه نزد تو بهتر است از تو دارم

 اعتمادم همه بر موهبت و بخششهای توست و به رعایت و نگهبانی تو محتاجم

معبودا نعمتی که از فضل و کرمت آغاز فرمودی به انجام رسان و آنچه به من از کرم بخشیدی باز مگیر و گناهانی را که به حلمت پنهانی داشته ای پرده از آن بر مدار و از فعل زشتم که آگاهی درگذر

معبودا ترا به درگاه تو شفیع خود ساخته و از قهر تو به سوی تو پناه می آورم - آمده ام به درگاهت در حالی که به احسان تو چشم طمع و به نعمتهایت دیده ی رغبت دارم - تشنه ی باران احسانت و ابر عنایتت و طلب رضا و خشنودیت بوده و اراده توجه به درگاهت داشته و وارد بر جویبار عطایت شده و درخواست عالی ترین خیرات را از لطف تو میکنم در حالی که به حضرتت که بسیار نیکویی به مهمانی وارد شده و خواهان مشاهده تو بوده و حلقه بر در رحمتت میزنم و به شهود عظمت و جلالت بسی نیازمندم پس با من آن کن که شایسته ی آنی از بخشایش و مهربانی نه آنچه شایسته من است از عذاب و انتقام تو - به حق رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم.

====================================

مناجات شاکرین

خدایا نعمتهای پی در پی تو مرا از انجام وظیفه شکر گزاری غافل کرد و ریزش فیضیان دریای فضل کرمت مرا از حمدو ستایش عاجز گردانید و عطای پیوسته ات مرا از ذکر محامد اوصاف جمالت باز داشته و مرحمتهای متوالیت مرا از نشر و بیان نیکوییهایت ناتوان ساخته و این عجز و ناتوانی مقام کسی است که به نعمتهای بی شمار وسیع تو معطرف و یا تقصیر در ادای شکر نعمتها مواجه است - و بر خود گواهی دهد که نفس خود ضایع و محمل گذاشته و بکار طاعتت برای تزکیه نفس نپرداخته است و با اینحال تو بسیار با رافت و مهربان و کرم و احسانی - که هیچکس که رو به خدا آرد محروم نکرده و احدی را که به تو چشم امید دارد دور از درگاهت کرمت نخواهی فرمود

- ای که امیدواران به ساحت قدس تو بار افکنند و طالبان عطا به عرضه عنایتت اقامت کنند امیدهای که به تو داریم با  مایوسی روبرو مگردان و جامه ناامیدی مپوشان

معبودا شکر من در مقابل نعمتهای بزرگ تو بسیار ناچیز و  حمد و ثنای من در قبال اکرام و عنایتت بسی ناقابل است و نعمت انوار ایمان مرا به زیورهای مجلل بیاراسته و لطایف جود و کرمت تاج عزت بر سرم نهاده و احسانهایت رشته ی علاقه ای و طوقهای شرافتی برگردنم افکنده که دیگر گشوده نگردد

آنقدر نعمتهای تو زیاد است که زبانم از شمارش ناتوان و به حدی بسیار است که فهمم از ادراکش قاصر است تا چه رسد که همه را به تواند اندازه یافت پس من چگونه توانم شکر آن نعم را بجای آرم و حال آنکه شکر تو گفتن (هم یکی از نعمتهای توست ) شکری بر آن لازم است پس من هر چه حمد و شکرت گویم بر آن ترا نیز حمد و شکری دیگر باید گفت

معبودا چنان که ما را در اول به لطف خود غذا دادی و در مهد حکمت و صنعت پرورش دادی پس نعمتهای بی حدت را بر ما به اتمام رسان و ناگواریهای انتقامت را دفع گردان و به ما درد و عالم بالاتر و بزرگتر حظ و بهره را کرامت فرما

 و ستایش مخصوص توست بر ابتلا و آزمایش نیکویت و وفور نعمتهایت آنگونه ستایشی که پسند تو است و احسان و عطای بزرگ ترا بر ما قرار می دارد ای خدای بزرگ با کرم و احسان به حق رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم

==============================

مناجات المطیعین لله

معبودا طاعت و بندگیت را به قلب ما الهام کن و عصیانت را از ما دور ساز و آنچه آرزومندیم از شوق مقام رضای تست راه وصولش را بر ما آسان گردان - و ما را در میان جاودانی بهشت منزل کرامت کن - و از چشم بصیرت و دلهای آگاه ما ابرهای تاریک و پرده های ظلمانی شک و ریب را دور ساز و میل به باطل را از باطن ما نابود گردان - و حق و حقیقت را در سریرت ما برقرار دار زیرا شک و گمان های فاسد پیوندهای فتنه و فساد شده و عیش خوش ما را به عطایا و نعم ناگوار میسازند

خدایا ما را به کشتیهای نجاتت (که طاعت و محبت اولیاء است ) بنشان و ما را به لذت مناجات خود کامیاب گردان و بر جویبارهای محبتت وارد ساز و به ما شیرینی مقام قرب و دوستیت بچشان و جهاد و کوشش ما را به در (راه معرفت) خود قرار ده و همت ما را به طاعت خود مصروف دار و ما را در معامله با تو نیت خالص عطا کن که ما هر چه هستیم به تو و از توایم و وسیله ای به سوی تو جز تو نداریم

معبودا مرا از برگزیدگان و خوبان قرار ده و به نیکان صالحان ملحق ساز که آنان به مقامات عالیه سبقت گرفته و به سوی اعمال خیر می شتابند و بکار شایسته باقی و پایدار (که معرفت و طاعتست) می پردازند و به درجات رفیعه ی (بهشت رضوان) می کوشند (ای خدا دعایم اجابت کن) که تو البته بر هر چیز قادر و به مستجاب کردن دعای بندگان سزاواری به حق رحمتت ای ارحم الرحمین.

=====================================

مناجات المریدین

پاک و منزهی ای پروردگار اگر تو راهنما نباشی چقدر راهها تنگ و دشوار است و اگر تو هدایت کنی چقدر راه حق واضح و هویدا است ، خدایا ما را مستقیم به راه وصالت ببر و به نزدیکترین طریق برای ورود بر حضرتت راه سپار گردان ،

دور را به ما نزدیک ساز و سخت و مشکل را بر ما آسان فرما ، و ما را به آن بندگان خاصت که با سرعت به سوی تو مبادرت می جویند و دائم حلقه بر در تو میزنند و شب و روز ترا پرستش میکنند و از هیبت و عظمتت ترسان و هراسانند ملحق فرما همان، همان بندگان پاک که آب از سرچشمه ی عطای توحید نوشانیدی و به آرزویشان رسانیدی و حاجتهایشان برآوردی و به مقاصد عالیه شان به فضل و کرمت نایل ساختی و دلهاشان را پر از محبت خود فرمودی و آن تشنگان جرعه وصالت را از آب صاف (عشق و معرفت و طاعت) خود سیراب گردانیدی پس به لطف تو به مقام لذت مناجاتت رسیدند از کرمت منتهای مقصودشان را که مشاهده ی تست یافتند، پس ای خدایی که به هر که رو سوی او آورده توجه و اقبال کرده و با معرفت و مهر فضل و احسان میکنی و به آنان که از یاد تو غافلند هم رئوف و مهربان هستی و با عاطفه و لطف و جاذبه ی محبت آنها را نیز به درگاهت میکشانی و از تو ای خدا درخواست میکنم که بهره ی مرا از فضل خود بیشتر و منزلم را نزد خویش بالاتر از همهء آنان قرار دهی و قسمتم از دوستی و عشق و محبت بزرگتر و نصیب معرفتم را به تو افزونتر گردانی که من ای خدا توجهم از همه منقطع به سوی تو و دلم مشتاق تست، تویی مقصودم نه غیر تو - از شوق تست بیدار و کم خوابم و لقایت نور دیدگانم و مقام وصالت تنها آرزوی من است شوقم منحصر به تو و سرگردان و واله محبت توام دلباخته ی هوای توام و غرض و مقصدم خشنودی تست و به مشاهده ی تو نیازمندم و نعمت جوارت مطلوب من است و مقام قربت منتهای خواهش من است و حال مناجات با تو فرح و آرامش خاطر من است و دوای مرض و شفای قلب سوزانم و تسکین حرارت دل و رافع غم و اندوهم پیش تست

پس ای خدا تو در حال وحشت و هولناکی انیس و مونس من باش و عذر لغزشهایم بپذیر و از زشتهایم در گذر و توبه ام قبول و دعایم اجابت فرما و از گنهکاری مرا یاری و نگهداری کن و از فقر و فاقه ام غنی گردان و مرا از خود جدا و دور مگردان ای تو نعمت و بهشت و دنیا و آخرت من ای مهربانترین مهربانان عالم.

=====================================

مناجات المحبین

ای خدا آن کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو کسی را خواست ؟ و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید ؟ ای خدا ما را از آنان قرار ده که برای مقام قرب و دوستی خود برگزیده ای و خالص برای عشق و محبتت نموده ای ، و به لقایت مشتاق و به قضایت خشنود نموده ای و نعمت دیدارت را به او عطا کرده ای و برای مقام رضایت برگزیده ای و از برای فراق و هجرانت در پناه خود گرفته و در جوار خود در نشیمنگاه عالم صدق و حقیقت او را جا داده ای و به رتبه ای معرفتت مخصوص گردانیده ای و لایق پرستش خود نموه ای و دلباخته ی محبتت و برگزیده بریا مشاهده ی خویش گردانیده ای ، و یک جهت روی او را به سوی خود آورده ای و قلبش را از هر چه جز دوستی تست خالی ساخته ای و او را راغب به آنچه نزد تست گردانیده ای و ذکرت را به او الهام کرده و شکرت را به او آموخته ای و به طاعتت سرگرمش نموه ای و از صالحان خلق خود قرارش داده ای و برای مناجاتت انتخابش نموده ای و از هر چه او را از تو دور کند علاقه اش را بریده ای معبودا ما را از آنان قرار ده که بالفطره به تو شادمان و خوشند و از دل ناله ی شوق میکشند و همه ی عمر با آه و ناله (عاشقانه) اند پیشانیشان در پیشگاه عظمتت به سجده و چشمهاشان بیدار در خدمتت و اشک دیدگانشان از خوفت جاری و دلهاشان علاقمند عشق و محبت و قلوبشان را جلال و مهابتت از عالم بر کنده است ای خدایی که انوار قدسش بچشم دوستان و کمال روشنی است و تجلیات ذاتش بر قلوب عارفان او شوق و نشاط انگیز است ای آرزوی دل مشتاقان ای منتهای مقصود محبان از تو درخواست میکنم دوستی ترا و دوستی دوستدارانت را و دوست داشتن هر کاری که مرا به مقام قرب تو رساند و هم درخواست دارم که خود را از هر چه غیر تست و من محبوبتر گردانی و محبتم را منجر به مقام خشنودی خود سازی و شوقم را به تو پیش از عصیانت قرار دهی و بر من به یک نظر کردن بر جمالت منت گذاری و به من بچشم لطف و محبت بنگری و هیچ وقت روی از من مگردانی و مرا از اهل سعادت و سالکان طریق محبت نزد خود گردانی ای اجابت کننده ی دعای خلق - ای مهربانترین مهربانان عالم.

====================================================

مناجات المتوسلین

خدایا مرا به سوی تو وسیله ای جز عواطف مهربانیت نیست و دست آویزی غیر عطاهای رحمانیتت و شفاعت پیامبر رحمتت که نگهدار امت از رنج و آلام دو عالم است نخواهد بود - پس تو این دو را برای من وسیله آمرزش و سبب وصول به مقام سعادت و بهشت رضوانت قرار ده - و قافله ی امید من وارد حریم درگاه کرمت گردیده و راحله طمعم به آستان جود و احسانت فرود آمده-  پس تو ای خدا امید و آرزویی که به لطف و کرمت دارم برآور و به حقیقت رسان و کارم را ختم بخیر گردان و مرا از آن بندگان خاص با صفای خود قرار ده که در میان بهشت خود در آوری و در منزل کرامت  و عزتت جایگاه بخشیدی و به مشاهده ی حسن و جمالت در روز ملاقات دیده هایشان روشن کردی و آنان را وارث منزلهای حقیقت در جوار خود گردانیدی

ای خدایی که هیچ کس وارد بر کسی کریم تر از تو نشده است و حاجتمندی شخصی رحیم و مهربانتر از تو نیافته است، ای بهترین کسی که بی کسان در خلوت عنایتت راه یافتند و مهربانترین شخصی که گریختگان به سویت پناه گرفتند ، ای خدا من به سوی وسعت مقام عفوت دست امید دراز کرده ام و به ذیل کرم و احسانت چنگ زده ام - پس ای خدا بنا امیدی بر مگردان و به زیان و حرمان مبتلا مساز - ای شنوای دعای خلق و ای مهربانترین مهربانان عالم.

=============================================

مناجات المفتقرین

ای خدا کسر و نقصان مرا چیزی جز لطف و عطایت تدارک نمیکند و فقر و بینواییم الا از عطوفت و احسانت بدل به غنا نمیسازد و ترس و اضطرابم را جز امان تو ایمنی نمیبخشد و ذلت و خواریم را غیر سلطنت تو هیچ چیز بدل به عزت نمیگرداند و جز فضل و کرمت کسی مرا به آرزویم نمیرساند و درگاه فقر و نداریم را جز عطایت نمی بندد و حاجتم را جز تو کسی روا نمیسازد و غم و اندوهم را جز رحمت بی پایانت بدل به شادی نمیکند و رنج و الامم را جز رافت و مهربانیت برطرف نمیسازد و حرارت اشتیاقم را جز وصالت فرو نمی نشاند و شعله سوز و گدازم را جز لقایت خاموش نمیکند و بر آتش شوقم چیزی جز نظر به جمالت آب نمیزند و دلم جز به قرب تو جایی آرام نمیگیرد و اندوه و حسرتم را جز نسیم رحمتت زایل نمیکند و دردم را جز توجهت کسی شفا نمیدهد و چیزی جز قرب تو غم از دلم نمیبرد و بر جراحتم جز بخششت مرهم نمیگذارد و زنگار قلبم را جز عفوت پاک نمیسازد و وسواس و اندیشه های باطل درونم را جز فرمان تو زایل نتواند کرد ، پس ای خدایی که تو منتهای آرزوی آرزومندانی و مقصود نهایی نیازمندانی و عالی ترین مطلوب طالبان و بالاترین خواهش خواهشمندانی و یار و دوستدار درستکاران و ایمنی بخش دلهای ترسان و اجابت کننده دعای پریشان خاطران و ذخیره ی بینوایان و ای گنجینه ی بیچارگان و فریاد رس فریاد خواهان و بر آورنده حوائج فقیران و مساکین و کریمترین کریمان و مهربانترین مهربانان

ای خدا خضوع و مسئلتم برای تو و تضرع و زاریم به درگاه تست از تو درخواست میکنم که مرا به آسایش مقام رضا و خشنودیت نایل سازی و نعمتهایی که به من عطا کرده ای پاینده داری که مرا به آسایش مقام رضا و خشنودیت نایل سازی و نعمتهایی که به من عطا کرده ای پاینده داری که من اکنون به درگاه کرمت ایستاده ام و در معرض نسیم الطافت در آمده و برشته محکم تو چنگ زده و بحلقه ی مطمئن تو در آویخته ام

ای خدا ترحم کن به حال بنده ی که زبانش از شرم بسته و عملش اندک است و بر من به عطای بزرگ خود منت گذار و مرا در حمایت سایه پایدارت بدار - ای خدای با کرم و حسن و جمال ای مهربانترین مهربانان عالم.

=======================================

مناجات العارفین

معبودا زبانها از بلوغ بحد ثنا و ستایشی که سزاوار تست قاصر و عقلها از ادراک کنه جمالت عاجز است و دیده ها از نزدیکی به انوار جمالت خسته و نابینا و برای خلق راهی به مقام معرفتت الا به اظهار عجز از معرفت قرار ندادی معبودا ما را از آن بندگانت قرار ده که نهالهای شوق لقایت در باغ دلهایشان سبز و خرم گشته و سوز محبت سراسر قلب آنها را فرا گرفته است ،از آن رو آنان در آشیانه های افکار عالی انس نشیمن ساخته ، و به باغهای مقام قرب و شهود میخرامند ، از سرچشمه ی محبتت با جان لطف می آشامند ، و در جویبار صفا در آمده در حالی که پرده از مقابل چشمهایشان درافتاده و ظلمت شک و ریب از باطنشان ذایل گردیده و خلجان شکوک و اوهام باطل از دلهایشان برطرف شده و به استوار شدن معرفت شرح صدر دارای سعه نظر شده و به سبقت گرفتن به سعادت و زهد همت عالی یافته اند ، از نهر طاعت حق آب خوشگوار نوشیدند ، و در محفل انس با خدا سریرتشان نیکو و در جایگاه خوف و هراس راهشان امن و به سبب رجوع دایم به خدای رب الارباب نفوسشان مطمئن گردیده و به فیروزی و رستگاری به رتبه ی یقین رسیده اند و به واسطه ی نظر به جمال محبوبشان چشم روشن و دلشادند و چون به مقصود رسیده و به آرزویشان نایل شدند آرامش خاطر یافتند و در معامله فروختن دنیا و آخرت سود کامل بردند ای خدای من چقدر یاد تو که به الهام خطور کند بر دلها لذتبخش است و چه اندازه فکر و اندیشه ها که در پرده های غیبت به سوی تو سیر میکنند شیرین است و چقدر طعم محبت خوش و شربت قرب تو گواراست پس ما را ای خدا به درگاهت پناه ده که ازآن در مرانی و دور مگردانی و ما را خاصترین عارفان و صالحترین بندگانت قرار ده و از راستگوترین اهل طاعتت و پاک و خالصترین اهل عبادت گردان ای خدای بزرگ با عزت و جلال ای به اکرام و احسان به حق رحمت و عطایت ای مهربانترین مهربانان عالم.

===========================================

مناجات الذاکرین

معبودا من اگر امر تو (که فرموده ای ذکر تو کنیم) واجب القبول نبود من ترا منزه و پاکتر از آن میدانستم که ذکر تو کنم با وجود آنکه ذکر من ترا به قدر فهم من است نه به قدر مقام تو و قدر من بدان مقام نزدیکتر شد که محل تقدیس تو شود و اینکه ذکر تو بر زبان ما جاریست یکی از نعمتهای بزرگ است بر ما و اجازه ی تو که ترا بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم (این هم یکی از بزرگترین نعمتهای تست) ای خدا پس ذکرت را در خلوت و در جمعیت و در شب و روز و در ظاهر و باطن و در هر حال خوش و ناخوش به ما الهام فرما و به ذکر پنهان که دل ما به یاد تو باشد الهام ده و ما را به عمل با اخلاص و کوشش پسندیده مشغول ساز و به میزان کامل بگذران ای خدای من دلهای واله و حیران پا بست عشق و محبت تست و بر مقام معرفتت تمام عقول مختلف متفقند که دلهای بندگان جز به یاد تو اطیمنان نیابد و نفوس قدسی جز به دیدارت آرام نگیرد تویی که در هر مکان (در زمین و آسمان) تسبیح و ستایشت کنند و در هر زمان معبود عالمی و همه وقت موجودی و به هر زبان ترا میخوانند و در هر دل به عظمت یاد میشوی

معبودا غیر یاد تو (که لذت حقیقی روح است) از هر لذت و خوشی آمرزش می طلبم و از هر آسایشی بجز انس با تو و از هر نشاطی جز مقام قرب تو و هر کاری غیر طاعتت عفو و مغفرت درخواست میکنم ای خدا تو در کتاب کریمت فرمودی و کلام تو حق است (ای اهل ایمان خدا را بسیار یاد کنید و صبح و شام به ستایش و تسبیحش بپردازید) و باز فرمودی (مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم) پس ما را به ذکر خود امر فرمودی و وعده دادی که چون یاد تو کنیم از ما یاد کنی تا یاد تو ما را شرافت و عزت و عظمت بخشد اکنون ما به فرمان تو از تو یاد میکنیم تو هم برحسب وعده ات از ما یاد کن ای که از یاد کنندگانت یاد میکنی و ای مهربانترین مهربانان عالم.

===================================================

مناجات المعتصمین

خدایا ای پناه بخش پناه آورندگان و ای نجات بخش به هلاکت افتادگان و ای نگهدار بیچارگان و ای ترحم کننده به حال مسکینان و ای اجابت کننده ی دعای پریشانان و ای گنجینه ی فقیران و ای جبران کننده دل شکستگان و ای جای بخش از همه کس بریدگان و ای یاری ده ضعیفان و ای پناه ده ترسناکان و ای فریاد رس ستمدیدگان و ای حصار محکم پناه آورندگان اگر من به مقام عزت و اقتدار تو پناه نبرم دیگر به که پناهنده شوم و اگر به نیروی تو ملتجی نشوم به که ملتجی شوم مرا گناهان بی حساب ناچار کرده که به دامان عفوت چنگ زنم و خطاهای بی شمار محتاج نموده که از درهای لطف و بخششت گشایش طلبم و کردار زشت را حله ام را به درگاه عزت و بزرگواری تو فرود آورده و ترس از انتقام تو مرا بر آن داشته که دست در حلقه ی عطوفتت زنم و هرگز کسی که برشته ی کرمت چنگ زده مستحق حرمان نباشد و آنکه به مقام عزتت پناهنده شود سزاوار تسلیم به لا و بی التفاتی نخواهد بود پس ای خدا ما را از حفظ و حمایتت وا مگذار و از رعایت و لطفت دور مساز و از هلاکت محفوظ دار که پیش چشم عنایت و در کنف حمایت توییم و از تو درخواست میکنم به حق خاصان درگاهت از ملائکه ی مقرب و نیکان از خلقت که برای ما نگهبانی قرار دهی که از مهالک نجات بخشند و از بلا و آفت دور و از مصائب سخت مانع گردد و باز از تو درخواست میکنم که وقار سکینه ای به ما کرامت کنی که روی دل ما را به انوار عشق و محبت تو بپوشاند و ما را به رکن محکم (توحید و معرفت) خود جای بخش و از هر جانب به حفظ و عصمتت فراگیر به حق رافت و رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم.

=====================================================

مناجات الزاهدین

خدایا ما را در این خانه ی دنیا منزل دادی که به مکر چاهها بر سر راه ما کنده و ما را دست آمال و آرزوها (ی نفس) برشته های خدعه و فریبش آویخته از تو درخواست میکنم که ما را از مغرور شدن به زخارف دنیا و زیب و زیورش نگهداری که این دنیا طالبانش را هلاک میسازد و واردانش را نابود می گرداند این دنیا پر از بلا و آفت و رنج و نکبت است . خدایا تو ما را به توفیق و نگهداریت زهد بی علاقگی در دنیا عطا کن و از شر و فسادش جان ما را به سلامت بدار و از برای ما جامه های مخالفت خود را برکن و به حسن کفایتت متصدی امور ما باش و از رحمت بیحدت عطای همیشگی ما را بیفزای و از موهبتهای فیضت انعام ما را بهتر گردان و در باغ دلهای ما نهالهای عشق و محبت را بنشان و انوار معرفتت را بر ما بحد کمال برسان و شیرینی عفو و بخشش و لذت آمرزش خود را به ما بچشان و روز ملاقاتت چشم ما را به شهود جمالت روشن گردان و حب دنیا را از دل ما بیرون کن چنان که با بندگان با صفا و خاصان درگاهت چنین فرمودی به حق رحمت بی پایانت ای مهربانترین مهربانان عالم و این کریم کریمان.

=================================

الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا، و کفی ب فخرا آن تکون لی ربا ، انت کمال احب ، فاجعلنی کما تحب.

ای خدا مرا این عزت بس که بنده ی تو باشم و این فخرم بس که پروردگارم تو باشی تو از آنچنانی که من دوست دارم پس مرا آنسان که میخواهی بگردان.

 

نظرات  (۳)

سلام ممنون از فعالیتتون بهتون تبریک می گم ، اما بروز تر باشه ممنون می شم منتظر سخنرانی ایشون در روز 15 فروردین سال جاری هستم در حسینیه حضرت امام خمینی....


۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۵۳ بنای محبوب ( پایگاه نکته های طلایی برای همسران )
ای خدا اگر گناه از من زشت است عفو از تو زیباست ....
سلام ، ممنون .. عالی ست ... بعضی وقتا آدم نمیدونه چی بگه که جلوی خدا ذلت و کوچیکیشو نشون بده این مناجاتهای اهل بیت واقعا معجزه میکنند  ... ما اهل بیت رو نداشتیم چقدر بدبخت بودیم ... دلمان برای اهل سنت خیلی میسوزد ):
۰۳ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۳۸ خوانندهء وبلاگ
سلام...
بسیار ممنون بابت هدیهء ارزشمندتون ....
التماس دعا...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی