استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

موسسه بیان معنوی

درباره وبلاگ

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا / پروردگارا مرا در هرکار صادقانه واردکن وصادقانه خارج نما وازسوی خود سلطان ویاوری برای ماقرار ده.
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی / پروردگارا سینه ی مرا گشاده دار و کار مرا بر من آسان گردان و گره از زبانم بگشای تا سخنان مرا بفهمند.
-------------------------------------------
به امیدآنکه مقدمه سازان ظهورحضرتش باشیم
-------------------------------------------
لطفا در معرفی این وبلاگ به دوستان همت کنید.
شهید علمدار :
برای بهترین دوستانتان آرزوی شهادت کنید.
----------------------------------------------
لطفا با وضو معارف اهل بیت را مرور کنید.
-------------------------------------------

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ق.ظ

۱

استاد پناهیان در ابتدای سخنان خود گفت: بی‌تردید مهم‌ترین نقش زن در حیات انسانی خود نقش مادری است، اگرچه امروز کم‌کم این نقش بی‌فروغ شده است. اهمیت این نقش را در منظومه معارف دینی می‌توان فهمید. 

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش زن در ایفای نقش مقام مادری گفت: مقام مادری مهم‌ترین نقش برای زن است؛ به گونه‌ای که نقش زن به عنوان همسر را در محاق قرار می‌دهد. نقش زن در مقام مادری به هیچ سن و سالی محدود نمی‌شود و وقتی زن به عنوان مادربزرگ هم در خانه‌ای حضور دارد، نقش مادری خود را ایفا می‌کند. 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به آیاتی از قرآن و از جمله این آیه که «بگو نماز و روزه‌ من، عبادات من و مرگ من به خاطر خداست» گفت: این یکی از سنگین‌ترین آیاتی است که در مورد اخلاص در قرآن آمده است و به معنای اینکه انسان به خاطر خدا زندگی کند. اینکه انسان تمام لحظات خود را برای خداوند در نظر بگیرد، امری سخت است اما خداوند در قرآن می‌فرماید که انسان باید اجزای زندگی خود را به خاطر خدا باشد. 

وی ضمن اشاره به اهمیت اخلاص در زندگی گفت: زن می‌تواند بسیاری از استعدادهای خود چشم‌پوشی کند و نقش مادری را  با اخلاص ایفا کند و از همین نقش مادری است که اخلاص می‌تواند به جامعه سرایت کند و از مادری که خصلت مادری را با اخلاص ایفا می‌کند می‌توان انتظار داشت که فرزندی با اخلاص تربیت کرده است. 

پناهیان افزود: اخلاص مقام والای دارد و اگر کسی خواست مفهوم اخلاص را برای جوانان منظور کند باید با مادران این مفهوم را در میان بگذارد. 

وی در بخش دیگری ازسخنان خود ضمن اشاره به مفهوم ایثار به عنوان مفهومی که به وسیله ماردان می‌توان به جامعه منتقل شود، گفت: ایثار صفت برجسته‌ای است که ما را مستغنی می‌کند از برخورد حداقلی با یکدیگر خانواده‌ای که بدون ایثار و فقط براساس نظام حقوقی عمل کند این خانواده دام نخواهد داشت و مرگ بر آنانی که زنان ما را به جای دعوت به ایثار دعوت به ظواهر فریبنده‌ای چون نفی حقوق خانواده می‌کنند. 

پناهیان ضمن جمع‌بندی موضوع گفت: مادران در جامعه دو نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، نقش اول تربیت جامعه بر محور اخلاص است و مادران جامعه هستند که به فرزندان خود اخلاص را یاد می‌دهند و دومین مفهومی که مادران می‌توانند به فرزندان و کل جامعه آموزش دهند صفت ایثار است. امیدواریم که به مدد هنرمندان و آموزش و پرورش و مسئولین ایثار و اخلاص به مادران آینده آموزش داده شود و در مقابل ایثار و اخلاص اصطلاحات تئوریزه شده براساس مفاهیم اومانیستی رنگ ببازد.

پناهیان در پایان گفت: رسم دیرینه ایرانیان در مراسم ختم از سوی امام رضا(ع) نیز تکریم شده است و ختم یک مادر فرصتی است برای تقدیر مقام مادری و من به این مادر به خاطر فرزندانی که در خدمت اسلام تربیت کردند تبریک می‌گویم و به فرزندان او تسلیت می‌گویم که مادری را از دست دادند اگرچه نور یک مادر در خانه خاموش نمی‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۶
محمد رئوفی

نظرات  (۱)

۱۶ دی ۹۲ ، ۱۵:۰۳ Safar Alimohammad
خدایش بیامرزد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی