استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

موسسه بیان معنوی

درباره وبلاگ

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا / پروردگارا مرا در هرکار صادقانه واردکن وصادقانه خارج نما وازسوی خود سلطان ویاوری برای ماقرار ده.
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی / پروردگارا سینه ی مرا گشاده دار و کار مرا بر من آسان گردان و گره از زبانم بگشای تا سخنان مرا بفهمند.
-------------------------------------------
به امیدآنکه مقدمه سازان ظهورحضرتش باشیم
-------------------------------------------
لطفا در معرفی این وبلاگ به دوستان همت کنید.
شهید علمدار :
برای بهترین دوستانتان آرزوی شهادت کنید.
----------------------------------------------
لطفا با وضو معارف اهل بیت را مرور کنید.
-------------------------------------------

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۰۸:۵۸ ق.ظ

۶

واجب فراموش شده

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۰۸:۵۸ ق.ظ

امام خامنه ای : جوانان در محیط خودشان، امر به معروف و نهی از منکر کنند. چرا این واجب امر به معروف، امر به کارهای خوب در جامعه ی اسلامی هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمیتواند بگوید به تو چه : اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید. بعضی خیال می کنند تا منکری دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند!  نه،  ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است، آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و موثرتر است ؛ مشت کاری نمیکند.

بعضی جوانان به ما نامه می نویسند که اجازه بدهید ما با این تظاهرات منکراتی، مقابله و مبارزه کنیم. خیلی خوب، مقابله بکنید؛ اما چطور؟ بریزید، طرف مقابل را تکه پاره کنید؟! نه ، این نیست. حرف بزنید، بگویید؛ یک کلمه بیشتر هم نمیخواهد ؛ لازم نیست که سخنرانی بکنید کسی که میبینید خلافی را مرتکب میشود دروغ، غیبت، تهمت، کینه ورزی نسبت به برادر مومن، بی اعتنایی به محرمات دین، بی اعتنایی به مقدسات، اهانت به پذیرفته های ایمانی مردم، پوشش نامناسب ، حرکت زشت . یک کلمه ی آسان بیشتر نمیخواهد ؛ بگویید : این کار شما خلاف است، نکنید ؛ لازم هم نیست که با خشم همراه باشد. شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید. چرا کسانی از گفتن ابا میکنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا میکنند، یک عده هم خیال میکنند که گفتن فایده یی ندارد، باید با دست جلو بروند ! نه ، زبان از دست خیلی مهم تر است.

نظرات  (۶)

برای بنده هم سوال همین بود
به همه باید گفته و تذکر داده شود (یعنی قدم به قدم)؟حساب کنیم  از دم در منزل تا حتی سر کوچه ، به همه باید تذکر بدهیم با این اوصاف ، واقعا کار سختیه
ای کاش در این باره بیشتر صحبت شود ، یا گروه های دوستان یا تیمی که تحت سازماندهی ارگان خاصی نباشد ، اما حداقل چند نفر دوست با هم به این کار بپردازند ،مثل کارگروه  ها، حتی تبادل اطلاعات و تجربیات شود ، این قدر بحث امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ و فراموش شده که خصوصا در بحث حجاب ، پوشش بد و بی حجابی فراگیر شده


پاسخ:
یادم استاد میگفت : برای انجام کارهای بزرگ ابتدا بایستی کارهای کوچک و راحتتر را انجام دهید تا توفیق انجام کارهای بزرگ پیدا کنید. و یا بهتر بگوییم برای انجام کارهای سخت ابتدا کارهای آسان دم دستی را انجام دهید. تا توان انجام کارهای مشکل تر را بدست آورید.
۰۱ تیر ۹۲ ، ۱۱:۰۲ شاگرد ِ استاد

استاد به زاویهء دید و بیان ِ انسان شناسانه ؛ تاکید دارند....

یعنی اینکه مخاطب 18 ساله ست یا 25 ساله یا......

خب مخاطب ِ اون 10 خط؛ چند ساله بوده ؟

منم دوست دارم اون 10 خط رو داشته باشم... چون واقعا توانشو ندارم تذکر بدم...

شاید چون دیدم کسایی که با لحن خوب بهشون تذکر داده شده ولی چون بهشون برخورده؛ نزدیک به یک سال مسجد رفتن رو کنار گذاشتن (من تذکر ندادما... من دیدم... هم ترک ِ مسجد رو دیدم.. هم محترمانه بودن ِ تذکر دهنده رو دیدم)

و.....

میترسم...

باز تقدیم کردن ِ یه متن ِ نوشته شده؛ خیلی محترمانه تر (و شاید موثر تر) هستش....

خیلی ممنون میشم اگه پیداش کردین؛ برام بفرسیتد...

ممنونم...


۰۱ تیر ۹۲ ، ۱۰:۱۲ شاگرد ِ استاد
سلام علیکم

جواب ِ این دوتا سوال رو ندادید...

«شما خودتون کسی رو میبینید تذکر میدید؟

استاد تذکر میدن؟ »


تازه با اینکه شماها کمتر توی سطح شهر و بین آدمهای مختلف هستید...

کسی که میاد پای سخنرانی؛ یا آدم خوبی هستش.. یا آدم بدی هستش که دلش میخواد آدم خوبی بشه.... و حقیقت پذیریش بالا میره.... حالت سومی هم داره اینه که ؛ صحبتهای استاد رو دوست داره که میاد سخنرانیشون... پس توی همچین حالتی هم تذکر از سمت استاد و نزدیکانش تاثیر گذار خواهد بود...


اون دوتا سوال رو جواب بدید لطفا... (من دوتا خاطره از تذکر استاد شنیدم.. که یکی ش برای گذشته ها بوده- اتوبوس و آهنگ و... (که خب وضع جامعه بهتر از الان بوده و امکان تذکر پذیری بیشتر بوده) دومی هم توی طبیعت بوده که طرف موسیقی بلند گذاشته بوده- که اولا طرف تا استاد رودیده قطع کرده و به تذکر نرسیده.. دوما که تذکر برای موسیقی بی احترامی حساب نمیشه.. ولی خانمها تذکر برای حجاب رو بی احترامی میدونن- من خودم خیلی وقتها برای موسیقی تذکر میدم- ولی برای حجاب نمیتونم تذکر بدم....مگر اینکه طرف محجبه باشه و سهوا حجابش کنار رفته باشه)

باور کنید خانمها ایراد گیری از حجابشون رو بی احترامی و توهین میدونن.. باعث میشه از خیلی چیزها بدشون بیاد... لحنش هم تفاوت نداره...

طرف باید خداشناسی ش بره بالا... به حجاب هم میرسه....

به قول یکی میگفت: یه جایی چندین جلسه راجع به حجاب حرف زدم.. تاثیری روشون نذاشت.. جلسه آخر راجع به قیامت و.. حرف زدم.. دونه دونه حجابهاشون رو درست کردند....(تازه این جناب سخنران بوده... مستقیم راجع به حجاب حرف زده -بدون اینکه به کسی بربخوره- بی تاثیر هم بوده... --- به نظر من اعمال و اعتقادات مثل یه دالان ِ پیچ تو پیچ هستن... انتهای  اولین پیچ ِ این دالان؛ حجاب هستش.. ولی باید تا انتهای پیچ ِ اولی رفته باشی تا به حجاب برسی.. و این یعنی یه سری مقدمات... و این مقدمات توی تذکر لسانی حاصل نمیشه...)




پاسخ:
بنده خودم به شخصه تذکر میدم از آقای که ریششو تراشیده - از کسی که تو خونش ماهواره داره - از خانمی که تو خیابون تو ماشینش روسریشو برداشته - و قبل از همه ی اینها به نزدیکانم بیشتر تذکر میدم و الحمدالله اثرشم دیدم ، وقتی مانع غیبت کردن نزدیکانم میشم ، وقتی مانع اسراف نزدیکانم میشم ، وقتی خواهرمو به پوشیدن لباس مناسب حتی در خانه یاداور میشم ، وقتی در مورد کسب حلال به دوستانم توصیه میکنم و.... البته قبل از آشنایی با استاد توان این کارها را نداشتم و حرف و دلیل و منطقی هم بلد نبودم.
مثلا وقتی میخوام به یک آقای که ریششو تراشیده تذکر بدم میگم : شنیدی آقای بهجت در آخرین لحظات عمرش در بیمارستان چشماشو باز میکنه و به پرستاری که محاسنش کوتاه شده میگه عزیزم محاسنتو بلندتر نگه دار ببین چقدر این موضوع مهم بوده که آقای بهجت در چنین شرایطی تذکر میده - و همچنین میگم ببین ریشه به من هم نمی‌آد ولی من خودم مکلف میدونم رعایت کنم. و یا وقتی با گناهکاری روبرو میشم با لبخند بهش میگم بابا من جرات تورو ندارم خیلی جرات داری که حرف خدارو گوش نمیکنی.
بنظرم شرایط استاد شرایط خاصیه بخاطر همین اگر تذکری لازم باشه و یا شاهد مشکلی در جامعه باشند در سخنرانی حتما به اون اشاره میکنند،
چند سالی بود یکی از دوستان به خانمهای بدحجاب تذکر لسانی میداد و او هم مشکلاتی فراوانی را مطرح میکرد، آخرش دیدم رفته یک مطلب 10 خطی خیلی با استدلال تهیه کرده و ایستاده سر چهارراه داره پخش میکنه بین ماشینهایی که در پشت چراغ ایستادند با این کار هم حرفشو زده و هم اثرشو گذاشته و یقینشو به حرفاش اثبات کرده چون تو گرما و سرما اینکارو میکرد، البته اون 10 خطو خیلی با مهارت از میان سخنان استاد بیرون کشیده بود و خیلی منطقی مطرح شده بود، اگر متن او دوستمو پیدا کنم حتما براتون ایمیلش میکنم.
دوم اینکه فرمودید در جایی صحبت کردید اثر نداشت ، یقین بدانید که اثر دارد شنونده شما یک گلوله خورده ولی شاید به تعداد گلوله های بیشتری نیاز دارد تا از پای در بیایید، و شاید آن گلوله های آخری را کسان دیگری به او بزنند و در دراز مدت شما به نتایج خود بررسید. شاید تعبیر گلوله درست نباشه ولی به قول استاد در مثل جای مناقشه نیست.
متاسفانه ما حزب اللهی  اکثرا روش و فنون و زبان و منطق لازم برای امر به معروف و نهی از منکر را نداریم، اطلاعاتمان از دینمان کم است ، گاها حسادت در امر ما نفوذ میکند ، از روی دلسوزی امر نمیکنیم ، مخلصانه امر نمیکنیم و...
و حرفهای دیگری که در جملات نمیگنجد.
یکی از دوستانم چون توان تذکر نداره به هر دلیل - تصمیم گرفته به جای اینکه امر به معروف و نهی از منکر کند در ساعات اذان از بالکن خانه بلند و با صدای رسا اذان بده . خدا میدونه قطعا یک محله با همین اذان او اثراتی زیادی را شاهد خواهند بود.
۳۱ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۱۷ شاگرد ِ استاد
خدا وکیلی....

شما خودتون کسی رو میبینید تذکر میدید؟

استاد تذکر میدن؟

نمیــــــــــــــــــــشه تذکر داد....

شاید شماها که محیطهای بخصوصی میرید و میاید بتونید تذکر بدید...

ولی ماهایی که توی سطح شهریم.. توی مترو و.. هستیم.. اصلا امکان تذکر دادن نداریم...


پاسخ:
سلام اگر اطلاعاتتونو از احکام و قصص انبیا - قواعد عالم - دروس اخلاقی و... بالا ببرید راه تذکر موثر را پیدا میکنید، البته اخلاص شرط اولشه.
سپاس
ولی در این قسمت کلام آقا که اگر کامل باشد ، در مورد فنون خاصی صحبت نشده ،چون آقا فرمودند که بر همه واجب است 
ولی برای یادگرفتن این امر ، که چه طور شروع کنیم و... و فنونی که فرمودید ، منبعی هم امکان دارد بفرمایید، و یا اگر از بیانات استاد منظور است، تحت چه عنوانی است؟
با تشکر

پاسخ:
سلام - این فنون یا شرایط بصورت پراکنده در سخنان استاد آمده ، برخی از آنها را در وبلاک درج کرده ام به مرور باقی آنها را که بصورت پراکنده موجوداست درج خواهم کرد. انشاالله
سلام علیکم
این چندمین دفعه هست که پست  های امر به معروف و نهی از منکر را می خوانم
بنده و امثال بنده احتمال تاثیر را دست آویز خود قرار داده و به وظیفه ی خود عمل نکرده ایم، اما همیشه برای بنده دغدغه ای بوده و هست که چه باید انجام دهیم ،و چه طور ، که خدا روشکر اینجا باب تازه ای برای بنده باز شد
آقا همه را فرموده اند ،

خانمی توی فروشگاهی قصد خرید داشت و با ظاهری نا مناسب ، همین مانتوهای جدیدی که حکم شنل را دارند و حتی دکمه ای هم ندارند، تقزیبا 10 دقیقه بیرون فروشگاه منتظر بودم که بیرون بیایند و تذکر بدهم ، دم در بودند که صدایشان زدم ، و گفتم خانم قصد ناراحت کردنتون و بی احترامی ندارم اما ظاهرتون برای بیرون اومدن نامناسبه ،البته با لبخند و استرس(دفعه ی اولم بود که این طور تذکر می دادم) خانومه یه نگاهی کرد که من فکر کردم کمک یا سوال داری ،  و چرا به من این حرف رو میزنی؟ با لبخند مصمم تر گفتم چون وظیفه ام هست و خداحافظ
بعد از این مورد احساس خودم را نمی فهمیدم ، شاید هنوز ترس داشتم
 
نمی دانم ترس از که و چه ، از عملی که انجام دادم یا ترس از یک انسان، هم وطن ، هم جنس و هم دینی ام... ترس از برخورد بد ، فحش و ناسزا و یا ... 
( شاید به فرمایش آقا به خاطر ضعف نفس)

ولی موردی که هست ، الان باید به همه تذکر داد ، ولی چه طور 
اکثرا بد حجاب اند ، ظاهر نا مناسب ، رفتار نا مناسب در خیابان و .... 
حتی نمی توان فکر کرد به کدام تذکر داد ، یک تنه در میان جمعی ؟

پاسخ:
سلام علیکم
نباید از تذکر لسانی خسته شویم ، از احتمال اینکه به ما توهین کنند هم نباید بترسیم ، شیطان چنین تداعی میکند که گویا تذکر لسانی اثر ندارد، ولی قطعا اثر دارد، و مخاطب را به فکر فرو میبرد، لذا نبایستی میدان را خالی کنیم ، از تذکرات به اطرافیان و دوستان شروع کنیم ، اگر همه ی مومنین این کار را شروع کنند براحتی جلو خواهیم رفت و خدا به  انجام تکالیف ما برکت خواهد داد. ما با توسل به اهل بیت ع در جبهه حق قرار گرفتیم و اگر با یقین و استدلالهای محکم و مخلصانه به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم به یقین مورد رضایت حضرت حق قرار خواهیم گرفت. البته فنون مربوط به این کار را بایستی از سخنان اساتید یاد گیریم.به امید آنروز انشاالله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی