مجموعه آثار مکتوب استاد پناهیان.
The City of God
Ramadan & its Secrets
Ali Reza Panahian
Arranged and edited by
Asr-e-Bayan-e-Ma'navi Institute
published by: Bayan-e-Ma'navi
Publications
در قسمتی از این کتاب شهر خدا آمده است : این رسول خدا ص است که ندا میدهد: آی مردم، شهر خدا با (دستانی پراز) برکت و رحمت و مغفرت به شما رو کرده است .
شهرها همه در ظرف مکان جای ندارند. خداوند مهربان، در عالم شهری دارد، که در ظرف زمان قرار یافته است. شهر خدا که با گنجایشی نامحدود و در زمانی معلوم، همه ساله محل اقامت مهمانان خدای بزرگ میشود، همه ساله محله اقامت مهمانان خدای بزرگ میشود، همان خانه ملکوتی خداست و ضیافت خانه ملک پادشاهی پروردگار رحمان است؛ که با عظمت بی نظیری، مانند قلعه ای با برج و باروهای بلند بر روی تپه ای از دشت بهشت بنا شده است ...
شهر خدا فرصتی است که وقتی نسیم ملایمش می آید و تو را در بر می گیرد، فکر میکنی برای همیشه با تو خواهد بود، ولی به ناگاه مانند یک رویا تو را تنها می گذارد و می رود و تنها خیال روی ماهش باقی می ماند و در روزمرگی ها پنهان میشود شب وصالش بسیار کوتاه است و روز فراقش بس طولانی ...
کتاب شهر خدا ، نوشته ای است درباره رازهای روزه داری در ماه مبارک رمضان، که به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی های معنوی این مهمانی الهی میدارد، نکات سودمندی که شاید کمتر به آنها توجه شده است. در این کتاب ، پاسخ برخی از سوالهای مهم در مورد رازهای رمضان را میتوان یافت: چگونه میتوان به رمضان زیباتر نگریست؟ و گام های اولیه در عرفان رمضان را پیمود؟
این چگونه مهمانی دادنی است که مهمان باید گرسنگی و تشنگی بکشد؟ و این گرسنگی چگونه در آداب رمضان استمرار می یابد؟
معنویست چیست که نخوردن و نیاشامیدن که یک عمل مادی است . در تقویت آن موثر است ؟ و رابطه روزه و تزکیه چگونه تبیین میشود؟ ماه رمضان با چه سازوکاری اثرات تربیتی خود را به روزه دار هدیه می کند؟ و چگونه میتوان این اثار را تقویت نمود؟ روزه رمضان چگونه به روزداران ،اخلاص ، حکمت و تقوا میدهد؟
در قسمتی از این کتاب آمده است : امام به دلیل عرفان و جامعیت معارفش یک هنر شناس به تمام معنا، و به دلیل هنر تاثیرگذاریش بر مردم، یک کارشناس مجرب رسانه ای است.
چه کسی هنر را میتواند از عرفان جدا ببیند؟ و چه کسی مانند عارف که تمام حقایق عالم برایش مکشوف است از حقیقت هنر آگاهی دارد؟ امام به حکم بعد عرفانیش، نه تنها زیبایی های عالم را بهتر درک میکند، بلکه در تولید زیبایی مانند یک هنرمند سرآمد است.در قسمتی از این کتاب آمده است : چرا خداوند متعال نماز شب را بر پیامبر اکرم (ص) واجب فرمودند؟ حتما برای آن نبوده که مبادا ایشان نماز شب را ترک کنند. یقینا برای این نبوده که قدرت درک پیامبر (ص) را نسبت به ضرورت و ارزش نماز شب در نظر نگرفته بودند. پس چرا واجب شد؟ در حال یکه بسیاری از پیروان مکب او هیچ گاه نماز شب را با آنکه مستحب است، ترک نمیکنند. ما که هرچه از خدا نسبت به پیامبر (ص) میبینیم، همه اکرام است و احترام. نکند واجب شدن یک امر و صدور یک دستور واجب هم از جانب پروردگار نوعی اکرام عبد است؟