استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

موسسه بیان معنوی

درباره وبلاگ

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا / پروردگارا مرا در هرکار صادقانه واردکن وصادقانه خارج نما وازسوی خود سلطان ویاوری برای ماقرار ده.
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی / پروردگارا سینه ی مرا گشاده دار و کار مرا بر من آسان گردان و گره از زبانم بگشای تا سخنان مرا بفهمند.
-------------------------------------------
به امیدآنکه مقدمه سازان ظهورحضرتش باشیم
-------------------------------------------
لطفا در معرفی این وبلاگ به دوستان همت کنید.
شهید علمدار :
برای بهترین دوستانتان آرزوی شهادت کنید.
----------------------------------------------
لطفا با وضو معارف اهل بیت را مرور کنید.
-------------------------------------------

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ق.ظ

۶

یادداشت 302 : سریال خلقت آدم

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ق.ظ

ابتدا عرض کنم هر امری از امور معنوی، هر فضیلتی از فضایل اخلاقی و حتی هر عبادتی از عبادات ما، به سهولت می‌تواند سنگ راه ما قرار بگیرد و ما را از حقیقت عبادت باز بدارد. روز اولی که داستان خلقت انسان آغاز شد، در آغاز ماجرا خدا داستان کوچکی طراحی کرد و اثراتش را هم تا امروز برای ما باقی نگه داشته. یعنی در سریال خلقت آدم و حیات بشر و زندگی و بندگی، این داستان کوچک برای همیشه حضور خواهد داشت.

آن داستان این بود که ابلیس «أَبَى وَاسْتَکْبَرَ» استکبار کرد و به آدم سجده نکرد. «فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبى‏ وَ اسْتَکْبَرَ»(بقره/34) ولایت‌گریزیِ ابلیس وقتی به نمایش گذاشته شد، دیده شد که این ولایت‌گریزی با تکیه به شش هزار سال عبادت بوده است(فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ)(نهج‌البلاغه/خطبه192). در اول داستان خلقت حضرت آدم، ما داریم با پدیده‌ای مواجه می‌شویم: با پدیدۀ مخالفت با ولیّ خدا ـ حضرت آدم(ع) ـ توسط کسی که اهل عبادت است.

عبادت می‌تواند به معنای حقیقیِ کلمه مانع راه عبادت شود. و آنجا بود که وقتی خدا نهیب زد به ابلیس، ابلیس گفت: من جبران می‌کنم، خداوند فرمود: چه ‌کار می‌کنی؟ گفت: به مقداری برایت نماز می‌خوانم که تا حالا کسی نخوانده باشد. این مقدس‌مآبی‌ها پاسخ سختی از پروردگار عالم دریافت کرد. فرمود: «إنّی اُحِبُّ مَن اُطاعَ حَیثُ اُرید، لا حَیثُ تُرید» من دوست دارم عبادت بشوم آن‌جوری که خودم می‌خواهم، نه آن‌جوری که تو می‌خواهی. (قَالَ الصَّادِقُ ع: ... فَقَالَ إِبْلِیسُ: یَا رَبِّ أَعْفِنِی مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ وَ أَنَا أَعْبُدُکَ عِبَادَةً لَمْ یَعْبُدْکَهَا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ فَقَالَ اللَّهُ لَا حَاجَةَ لِی إِلَى عِبَادَتِکَ إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ)(تفسیرقمی/1/42)

پس ببینند دوستان، هر عبادتی، هر علاقه‌ای ـ ‌یک کسی علاقه به قرآن دارد، یک کسی علاقه به نماز دارد ‌ـ هرکس هر علاقۀ خوبی که دارد، باید مواظب باید این علاقه‌های خوب مانعی بر سرِ راهش قرار نگیرند. ظاهراً اصل موضوع امتحانات انسان و یا مهمترین امتحانات که ما باید ان‌شاءالله پشت سر بگذاریم تا بتوانیم فرج را در آغوش بگیریم، این است که خوب‌ها باید مراقبت کنند خوبی‌هایشان مانع حقیقت نورانیِ خوبی نشود.

نظرات  (۶)

بسم رب الحسین(ع)
سلام!
استاد پناهیان یک فرد بسیار مبارک و کارآمد برای نظام اسلامی است. خدا انشاالله حفظشون کنه. اللهم عجل فی فرج مولانا...
سلام من شخصا به استاد پناهیان علاقه ی زیادی دارم خیلی به وبتون سر میزنم بابت تمام زحماتتون تشکر
راستی ادرستون را هم در وب لینک های  بهشت اوا قرار دادم.

به امید موفقیت روز افزون شما
با سلام
به به! به سلامتی! اولین سالگرد آغاز کار سایت را به همه تبریک عرض می کنم.
امیدوارم که صاحب سایت یاریگرمان باشد تا هنگام مرگ و آن هنگام نیز با رضایت پذیرایمان.( هرچه بدتر و بیچاره تر باشیم، قابل ترحم تر هستیم و اربابانمان هم دلسوزتر به ما؛ پس چشم به لطف اربابانمان می دوزیم و بخشش خدا تا ما را سالم به مقصد برسانند، ان شاء الله!
برای شما و البته خودمان! آرزوی توفیق روزافزون دارم.
بر محمد و آل محمد صلوات
یا علی
این سخنرانی ادامه ی سخنرانی  پست قبلی هستش؟
در این موضوع تمایل به بیشتر دانستن هست چون مبتلا به هست،لطفا مساعدت بفرمایید
سپاس
سلام
من از مطالب وبتون زیاد استفاده میکنم
فقط یه درخواست داشتم که امیدوارم مورد قبول شما قرار بگیره
وقتی یه مطلبی یا فایل صوتی یا تصویری را در وب قرار میدهید لطف کنید و مشخصات دقیق این مطلب را هم قرار بدید مثلا اصل سخنرانی مربوط است به چگونه یک نماز خوب بخوانیم جلسه سوم یا تاریخ سخنرانی و یا محل سخنرانی
در کل یک آدرسی بدهید که اگر خواستیم کل فایل را بدست بیاریم بتونیم
با تشکر فراوان و خدا قوت
با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر از زحمات و حسن انتخابتان 
استاد در همین حد صحبت فرموده اند و یا کامل تر هست ؟ اگر در این موضوع بیانات بیشتری دارند  امکانش هست متن سخنرانی و یا فایل صوتی کامل اش را بگذارید ؟
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی