استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

گزیده ی از سخنرانیهای استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان (صوتی ، تصویری، نوشتاری) Panahian

موسسه بیان معنوی

درباره وبلاگ

استاد پناهیان / یادداشتهایی از سخنان استاد پناهیان و ...

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا / پروردگارا مرا در هرکار صادقانه واردکن وصادقانه خارج نما وازسوی خود سلطان ویاوری برای ماقرار ده.
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی / پروردگارا سینه ی مرا گشاده دار و کار مرا بر من آسان گردان و گره از زبانم بگشای تا سخنان مرا بفهمند.
-------------------------------------------
به امیدآنکه مقدمه سازان ظهورحضرتش باشیم
-------------------------------------------
لطفا در معرفی این وبلاگ به دوستان همت کنید.
شهید علمدار :
برای بهترین دوستانتان آرزوی شهادت کنید.
----------------------------------------------
لطفا با وضو معارف اهل بیت را مرور کنید.
-------------------------------------------

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۱، ۰۹:۳۷ ق.ظ

۲

یادداشت 199 : جایگاه دختران در اسلام

پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۱، ۰۹:۳۷ ق.ظ

پیامبر گرامی اسلام چندتا ویژگی برای فرزند دختر برشمردند فرمودند که «نعم الولد البنات» چه خوب فرزندانی هستند دختران! بعد ویژگی‌هایی را برای دختران ذکر می‌کنند. اولین ویژگی این است که می‌فرمایند دختران مؤنسات هستند، یعنی اهل انس گرفتن هستند، انس را در خانه ایجاد می‌کنند با پدر انس می‌گیرند. یکی از دعاهای ابراهیم خلیل‌الرحمن این بود که خدایا به من دختری عنایت بفرما. حالا حضرت ابراهیم خلیل‌الرحمن پسر او اسماعیل شهرت آفاق پیدا کردند، ولی دعای او این بود که خدا به او دختری عنایت بکند. بعد فرمودند که دختران پرتلاش‌تر از پسران هستند ویژگی دیگر دختران را فرمودند دختران فعالند پرتلاشند. اینکه دیدید در خانه‌ها دخترها بیشتر از پسرها کار می‌کنند نه اینکه دختر شده باید کار بکند، بحث این است که جوهر کار و فعالیت در دختر بیشتر هست. اگر می‌بیند برادرهایش نشستند، اهل کار نیستند خودش را با آنها مقایسه نکند، این یک ویژگی خدادادی است برای دختران. بعد می‌فرماید دختران اهل آوردن محبت و الفت در خانه هستند شمع محبت را در خانه روشن می‌کنند روحیۀ لطیفی دارند.

اگر دختر را آن‌جوری که پیغمبراکرم(ص) احترام بیشتر برایش قائل بود ما هم احترام بیشتر برایش قائل باشیم، پدرها در خانه، مادرها در خانه محبت بیشتر نسبت به دختران داشته باشند، آن‌وقت دختران در اثر کوچکترین توجهی که در بیرون خانه نسبت به ایشان می‌شود اسیر و عبید محبت دیگران نمی‌شوند، اسیر توجه دیگران نمی‌شوند.

من همیشه در سفارشهایی که می‌پرسند می‌گویند که ما با چه‌جور خانواده‌ای وصلت بکنیم؟ می‌گویم ببینید آیا پسر در خانه‌ای رشد کرده که در این خانه پدر به مادر و دختر آن خانه احترام می‌گذاشته یا نه؟ مهربان برخورد می‌کرده یا نه؟ اگر مهربان برخورد می‌کرده این پسر احتمالاً یاد گرفته درست برخورد کردن با خانمها را.

در روایت دارد که می‌فرماید هر کسی حالا از کمی از ارزشهای دخترداری عرض بکنم می‌فرماید: کسی سه‌تا دختر بزرگ بکند بهشت را خدا بر او واجب می‌کند. یک نفر برگشت گفت یا رسول‌الله! حالا اگر کسی دوتا دختر بزرگ بکند چه؟ فرمود دوتا هم بزرگ بکند بهشت بر او واجب خواهد شد. یک نفر دیگر برگشت گفت حالا یکی یک دختر داشته باشد چه؟ فرمود یک دختر هم اگر کسی بزرگ بکند و در تربیت او بکوشد بهشت برای او واجب خواهد شد.

چرا؟ چرا این حرفها را دربارۀ پسرها نمی‌زنند؟ چرا این حرفها را دربارۀ دخترها می‌زنند؟ می‌خواهند پدرها وقتی دختر خودشان را دیدند با محبت فوق‌العاده‌ای برخورد کنند، وقتی با محبت فوق‌العاده برخورد کردند دختر گدای محبت دیگران نخواهد بود گدای محبت توجه دیگران نخواهد بود و این‌جوری چقدر جامعه سالم می‌شود.

دختری که در محبت بزرگ شده سیراب است عقده‌ای نیست کمبود محبت ندارد پس‌فردا با همسرش هم راحت‌تر زندگی می‌کند چهارتا خطا از شوهر خودش هم ببیند می‌تواند بگذرد می‌گوید حالا متوجه نبود نفهمید اشکالی ندارد. چون اگر در خانه کسی با گذشت و مهربانی برخورد نکند که دیگر همیشه جنگ و دعواست.

از ارزشهای دیگری که برای دختر هست می‌فرماید کسی دختری داشته باشد او را خوشحال بکند پدری دخترش را خوشحال بکند خدا روز قیامت او را خوشحال خواهد کرد. چیز عجیبی است واقعاً! همیشه توصیه شده فرزندان خودتان را ببوسید می‌فرماید برای پدر و مادر هر موقع فرزند خودشان را ببوسند با هر بوسه‌ای خدا یک درجه به آنها خواهد داد.

بله کلاً محبت و دوست داشتن فرزندان سفارش شده ولی سفارشهایی که در ارتباط با دختر هست خصوصاً برای پدرها سفارشهای فوق‌العاده خاص و ویژه‌ای است. در روایات دارد که اگر شما دختری داشتید او را محبت علی بن ابیطالب علیه‌السلام بیاموزید محبت اهل بیت را به او بیاموزید چون اساساً مبلّغ محبت، مبلّغ و مروّج ولایت بانوان ارجمند هستند.

نظرات  (۲)

سلام ... عالی بود ... دست خدا تو دستتون ... خدا قوت ...
خداغ قوت چند وقته که با حرفای استاد جون تازه ای گرفتم امام زمان پشت و پناهتون. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی